Polak, Węgier - dwa bratanki...

Po zapoznaniu się młodzieży polskiej i węgierskiej, wspólnej zabawie i integracyjnym tańcu przyszła kolej na wysłuchanie minikoncertu w wykonaniu grupy muzycznej „Łobuzy z Várkonyi” po którym odbyła się uroczysta kolacja. Drugi dzień pobytu na Węgrzech obfitował w oficjalne wizyty. Grupa udała się do Urzędu Miasta na spotkanie z burmistrzem miasta i jego zastępcą. Kolejnym punktem programu była wizyta w Szkole Muzycznej, gdzie wysłuchano fragmentów muzycznych prezentowanych przez nauczycieli i uczniów. Chorzowianie zwiedzili też Muzeum Filmografii Węgierskiej. Popołudnie wypełnił wyjazd do Szilvásvárad – miejscowości turystycznej u stóp Gór Bukowych, która słynie z hodowli koni lipicańskich. Zwiedzanie stadniny koni wzbogacił spacer wzdłuż doliny strumienia Szalajki. Wieczór spędzono w centrum rozrywki w Ózd, gdzie dzieci miały możliwość gry w kręgle, bilard, cymbergaja, piłkarzyki. Kolejny dzień to wyjazd do miejscowości Edelény i zwiedzanie pałacu Coburgów zlokalizowanego na wyspie nad rzeką Bódvą. Atrakcją pałacu jest barokowy cykl murali stworzonych przez wędrownego malarza Ferenca Lieba. Odwiedzono także Park Narodowy Aggtelek. Wizytę tę połączono ze zwiedzaniem fragmentu najdłuższej jaskini Węgier - Baradla. Trasa zwiedzania, wśród stalaktytów, stalagmitów i stalagnatów formowanych przez miliony lat, wynosiła 2,3 km. Po przyjeździe do Sajovarkonyi grupa udała się do Szkolnego Domu Kultury, w którym grupa polskich uczniów przedstawiła prezentację multimedialną na temat Chorzowa i szkoły w Maciejkowicach, śpiewała piosenki śląskie i odtańczyła układ z flagami Polski i Węgier. Po prezentacji przyszedł czas na rywalizację sportową grupy polskiej i węgierskiej, kolację i pożegnalną dyskotekę. Ostatni dzień pobytu na Węgrzech to podsumowanie międzynarodowego konkursu plastycznego zorganizowanego na terenie szkoły w Sajovarkonyi i Chorzowie Maciejkowicach pod hasłem: „Polak, Węgier dwa bratanki”. Dyrektor szkoły wręczyła nagrody rzeczowe wyróżnionym uczestnikom konkursu. Cały pobyt został podsumowany przez obydwu dyrektorów szkół: Bożenę Ligocką i Csaba Obbágy. Uczniowie nawiązali nowe kontakty, poznali inną kulturę, język, zwyczaje, a także za sprawą towarzyszącego grupie tłumacza – Jerzego Magnera, zapoznali się z historią Polski i Węgier, która zmieniała się stale na przestrzeni wieków.
Reklama: