Strajk w hucie: Zwolnienia za porozumieniem stron
Chorzowianin 2012-04-11
|
Komentarzy: 32
Nazwiska 112 pracowników Huty Batory pojawiło się na liście zwolnionych. Czy to koniec konfliktu na linii hutnicy a zarząd zakładu?

Pracownicy stalowni Huty Batory | fot. Paweł Mikołajczyk
- Po tylu dniach protestu i niepewności chcieliśmy już wiedzieć na czym stoimy – mówi Damian Łuczak, hutnik ze stalowni, który też znalazł się na liście zwolnionych pracowników.
Stanisław Dąbrowa, wicewojewoda, rozmawiał dziś z prezesem Huty Batory.
- Po tym spotkaniu poinformował nas o tym, że nasz problem zostanie przedstawiony na Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego. Liczę, że nastąpi to jeszcze w tym tygodniu – dodaje.
Zarząd spółki zwolnił pracowników za porozumieniem stron. - Nie będą wyciągane wobec nas żadne roszczenia ale nie dostaniemy też odpraw. Nie wiemy jeszcze, co będzie z zaległymi premiami za luty i marzec. Gwarantuje nam je obowiązujący do końca kwietnia układ zbiorowy.
Wielu hutników już zaczęło szukać nowej pracy. - Sam rozważam różne warianty. Nie zostawię jednak naszej sprawy bez echa. Mam jeszcze wiele energii. Powinno się zmienić prawo, usunąć umowy śmieciowe. Są one niesprawiedliwe i krzywdzące – mówi D. Łuczak.
Hutnik nie ukrywa, że załoga stalowni żałuje togo, że konflikt zakończył się w taki sposób. - Jesteśmy zrezygnowani ale i dumni z tego, co zrobiliśmy. Mieliśmy odwagę głośno o tym powiedzieć. Rzuciliśmy się jednak na dużego rekina, którego nie da się pokonać - dodaje.
Stanisław Dąbrowa, wicewojewoda, rozmawiał dziś z prezesem Huty Batory.
- Po tym spotkaniu poinformował nas o tym, że nasz problem zostanie przedstawiony na Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego. Liczę, że nastąpi to jeszcze w tym tygodniu – dodaje.
Zarząd spółki zwolnił pracowników za porozumieniem stron. - Nie będą wyciągane wobec nas żadne roszczenia ale nie dostaniemy też odpraw. Nie wiemy jeszcze, co będzie z zaległymi premiami za luty i marzec. Gwarantuje nam je obowiązujący do końca kwietnia układ zbiorowy.
Wielu hutników już zaczęło szukać nowej pracy. - Sam rozważam różne warianty. Nie zostawię jednak naszej sprawy bez echa. Mam jeszcze wiele energii. Powinno się zmienić prawo, usunąć umowy śmieciowe. Są one niesprawiedliwe i krzywdzące – mówi D. Łuczak.
Hutnik nie ukrywa, że załoga stalowni żałuje togo, że konflikt zakończył się w taki sposób. - Jesteśmy zrezygnowani ale i dumni z tego, co zrobiliśmy. Mieliśmy odwagę głośno o tym powiedzieć. Rzuciliśmy się jednak na dużego rekina, którego nie da się pokonać - dodaje.
wojz
Reklama:
Dyskusja:
~chorzowianka
IP: 87.207.*.*
2012-04-11 21:31:28
Panowie szkoda mi Was bo nie zasłużyliście na takie traktowanie.Prezes pewnie zaciera ręce ,ze taki sprytny ale chyba nie wie że stracił dobrych, wykwalifikowanych pracowników ze szkodą dla zakładu,Życzę Wam powodzenia,nie macie się czego wstydzić ,niech wstydzą sie Ci ,którzy nie mają za grosz szacunku dla drugiego człowieka.
~prezes
IP: 83.242.*.*
2012-04-11 21:46:31
chopy bedzie dobrze
~Hajduczanin
IP: 83.29.*.*
2012-04-11 22:45:12
Dajcie tym odważnym, zdesperowanym, pracowitym, prawym ludziom przynajmniej odprawy! Złodzieje bez krztyny wrażliwości! A to polska właśnie!
~ez
IP: 83.242.*.*
2012-04-11 23:10:19
Ciagle czuje niesmak tej sprawy, jakiś brak SOLIDARNOśCI. Jedni podjęli prace, inni dostali zwolnienie. Ciagle mam nadzieję,że sprawa nie tak sie skończy, ze Stalownia nie poniesie konsekwencji za polite naszego rządu, ze ludzie tacy jak Pan Spik zostana wywiezieni nataczka poza zaklady pracy. Smutna prawda i ukłon dla odważnych z Huty Batory ( Alchemia nie przechodzi mi przez gardło )
~dariusz Olejniczak
IP: 80.238.*.*
2012-04-12 07:11:01
Czy HUTNICY otrzymają całe należne im odprawy za ZAPLANOWANE grupowe wyrzucenie na bruk z winy pracodawcy?
~Emeryt Huty Batory
IP: 159.245.*.*
2012-04-12 08:14:57
Obserwując cały czas strajk hutników nasuwa się kilka wniosków: - Polska nie dba o pracowników, na pierwszym miejscu zawsze sa pracodawcy barbarzyńcy,nieuczciwi właściciele którzy wykorzystuja wiedzę, pracowitośc, uczciwośc ludzi pracy i to z zimną krwią.No ale Polska im to umożliwiła przepisami prawnymi i to takimi bzdurnymi, ze nawet władze miasta nie mogą nic w tej sprawie zrobić. - Związki Zawodowe szczególnie Solidarność ściąga od swych członków składki z niedużych przeciez zarobków tych ludzi, a gdzie byli podczas strajku - zostawili tych ludzi samych. Nie mówiąc juz o związkach samej huty, które w ogóle się nie popisały. - Sami pracownicy Huty - przecież nie wszyscy strajkowali w obronie swoich kolegów nie pamiętając o tym, ze jutro oni moga stracic pracę.
~tss
IP: 89.161.*.*
2012-04-12 12:16:25
Nie takie straszne są podwyżki wynagrodzeń - http://www.stachurska.eu/?p=7626 .
~pracownik rurowni
IP: 91.123.*.*
2012-04-12 14:58:30
jeszcze sie o Was upomnimy
~
IP: 83.18.*.*
2012-04-12 17:59:26
Informacja dla wpisu: "emeryt Huty Batory" Z wpisu wynika, że jesteś człowieku niezorientowany ani w sytuacji w zakładzie, ani w sprawie związków, ani w tym co się działo i dzieje więc lepiej sie nie wypowiadać i nie mącić bo o to Ci chyba chodzi.
~Mirek
IP: 89.79.*.*
2012-04-12 21:44:58
Cała nadzieja w administracji i społeczeństwie aby nie odpuszczało, ja mieszkam w Zabrzu, jestem z wami bo macie rację, popieram Was. Mirosław D.
~dariusz Olejniczak
IP: 80.238.*.*
2012-04-13 01:31:57
POWINIEN zostać złożony POZEW ZBIOROWY o odszkodowanie w kwocie RÓŻNICY płacy dla każdego co zarabił mniej za wykonywane te same obowiązki od tych co zostali nie zwolnieni i to z wyliczeniem 2 lata do tyłu! Rozpuszczenie informacji dla"zdyscyplinowania" tych co dostawali po 3.000, że inni dostają 1.500 jest czystym szantażem że mogą wylecieć z roboty albo się zgodzą w przyszłości na mniejszą kasę. Umowy śmieciowe dla wymuszenia darmowej pracy i obejścia prawa mogą być SĄDOWNIE obalone! Mądry prawnik i konsekwencja w wykazaniu, że ZAPLANOWANE grupowe zwolnienia były podstawą do podpuszczenia do niby nielegalnego strajku, dla trzymania krótko załogi i pozbycia się pracowników bez odpraw jest do wygrania! Strajk w wyniku manipulacji i podpuszczenia jest zwykła samoobroną PRACOWNIKÓW przed bezprawnym działaniem i w takiej sytuacji był LEGALNĄ formą samoobrony którą przewiduje prawo! WYMUSZENIE poddania się trybowi rozwiązania umów o pracę niby "za porozumieniem stron" jest do zmienienia SĄDOWNIE gdyż WYMUSZENIE niby ugodowego rozwiązania umowy miało na celu pozbycie pracowników prawa do pełnych odpraw z tytułu zbiorowych zwolnień z winy zakładu pracy! Pozdrawiam.
~realista-obserwator
IP: 46.204.*.*
2012-04-13 10:02:55
pracownicy dali sie wpuścic w "maliny" gdyby dostali zwolnienia od pracodawcy/a nie porozumienie stron/ mieliby możliwośc od razu przejść na zasiłek dla bezrobotnych, a od zakładu domagac się odszkodowania ,porozumienie stron eliminuje ich z takiego prawa.
~Chorzowianka
IP: 83.22.*.*
2012-04-13 10:25:52
Od początku uważam, że ktoś z Dyrekcji podpuścił do strajku aby potem w ten sposób zwolnić pracowników bez odprawy. Pracownicy rurowni też zostaną zwolnieni bo dostali informację, że zakład może podjąć taką decyzję do 30 dni od powzięcia wiadomości o wykroczeniu. Więc pozbędą się wszystkich pracowników bez odprawy. Chamstwo!!!!
~dariusz Olejniczak
IP: 80.238.*.*
2012-04-13 10:36:12
Pracownicy zostali ZMUSZENI (szantaż)dla ochrony swoich rodzin i świadectwa rozwiązującego umowę nie z ich winy (dla należnego im ubezpieczenia i zasiłku dla bezrobotnych). Jak przedstawisz w PUP,że cię zwolniono z twojej winy to nie dostaniesz za karę zasiłku. To jest takie ustawowe robienie z oszukanych ludzi IDIOTÓW niby dla ochrony przed porzucającymi pracę! Powinno być zbiorowe zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa przeciwko ZARZĄDOWI spółki!Pozdrawiam.
~Mirosław
IP: 83.18.*.*
2012-04-13 10:54:41
Szkoda ludzi, niektórzy poświecili całe życie dla pracy w Hucie Batory, dzisiaj kiedy oni potrzebująca wsparcia, pomocy, docenienia, bezwzględny pracodawca zwalnia, upadla, straszy i mobbinguje. Źle to się skończy dla pracodawcy, pracownicy już jesteście wygrani. Mirosław Dynak
~HUTNIK
IP: 77.223.*.*
2012-04-13 16:25:23
Zrozumiały był bunt załogi, zwłaszcza, iż przy zysku netto całej Alchemii za zeszły rok wynoszącym ~118 mln netto, zysk samej Huty Batory wynosił ~100 mln netto. Zysk, który to ONI- HUTNICY wypracowali swoim znojem, poświęceniem w ogromnie trudnych warunkach, śrubując wszelkie możliwe normy pracy. Oczekiwali więc za swój wysiłek zupełnie innego potraktowania przez pracodawcę, który tymczasem postanowił, że osiągnie większe zyski, gdy pozbędzie się części załogi, którą rozparcelowano po agencjach pracy tymczasowej, z wcześniejszym znacznym obniżeniem zarobków. Kulminacją złych nastrojów było wręczenie około 50 hutnikom wypowiedzeń pracy. O zamiarach pracodawcy już od roku wiedzieli wszyscy poczynając od władz Chorzowa. Czy warto w Polsce ciężko i uczciwie pracować? Pewnie warto, ale nie dla polskich pracodawców i państwa polskiego, którego rząd prawnie zabezpieczył stosowanie umów śmieciowych.
~rak
IP: 95.48.*.*
2012-04-13 16:47:27
tak zgadzam się .. szkoda ludzi .. pozostał honor ale to nie nakarmi ani nie ogrzeje.. Pan Prezes zdecydował że woli ponieś straty( wysokie koszty przeniesienia realizacji zamówienia do huty Stalowa Wola )i postawić na swoim .. Dziwna polityka "ekonomiczna" .. pytanie dlaczego..no właśnie DLACZEGO??
~byla hutniczka
IP: 95.160.*.*
2012-04-13 18:30:56
Z całą odpowiedzialnością przyłączam się do twierdzenia,że strajk był prowokacją,ale niestety dowodów nie ma,ale pozew zbiorowy jak najbardziej,b.dobra myśl...
~
IP: 89.25.*.*
2012-04-13 20:17:28
niestety panowie taka oto demokracja czy sie komus podoba czy nie od lat obijam sie po prywaciarzach (i z tego powodu mi was nie zal ) brak dodatkow socjalu etc to was czeka ,nie liczylbym na jakis dialog zewnetrzny , szkoda mi ludzi pracujacych po 20, 30 lat w chucie bo nie znaja dzisiejszych zasad i moga sie zdiwic ( praca za 1200 1500 zl ) ale tego chcieliscie , mam rodzine w batorym i wiecznie narzekali , a teraz przejrzeli na oczy , prosze o komentarze ..................
~dariusz Olejniczak
IP: 80.238.*.*
2012-04-13 22:25:46
Przeciąganie wbrew prawu negocjacji o zwolnieniach i wprowadzenie "terroru" zwolnień wybranych i nie wskazanych osób... wreszcie to nie był strajk tylko protest paracowników w samoobronie przeciwko łamaniu ich praw...a wszystko sprowokowano aby nie wypłacić należnych hutnikom odszkodowań za grupowe zwolnienia...Pozostaje tylko sąd, bo o ugodzie trudno mówić kiedy pracownicy nic nie dostają za wywalenie zaplanowane na bruk. Pozdrawiam.
~ez
IP: 83.242.*.*
2012-04-13 22:41:58
Jak czytam te komentarze to przychodzi znowu nadzieja na SPRAWIEDLIWOŚĆ. Zbiorowy pozew to zapewne jest to co należy teraz zrobić. Liczę na prawników Związków Zawodowych, Urzędu Miasta, OPS, Urzędu Pracy.
~gość
IP: 178.42.*.*
2012-04-13 23:47:19
A gdzie jest teraz Pan Misiakiewicz - zasłużony Prezes Huty, co pomógł ją sprzedać RKK? Schował sie za niskim Spikiem?
~dariusz Olejniczak
IP: 80.238.*.*
2012-04-14 09:13:44
czary-mary alchemia: jak się robi MILION: gdy sprowokujesz załogę i dasz nawet niby powód do buntu, masz usprawiedliwienie do nie wypłacenia odpraw za grupowe zwolnienia i to jest ten 1.000.000zeta zarobione nic nie robąc. Co z ludźmi..łaska mocie zamiast dyscyplinarki porozumienie... Cieszcie się. Radujcie! SKANDAL!Pozdrawiam
~Adam
IP: 87.206.*.*
2012-04-14 10:41:07
Do tego oderwanego od rzeczywistości co się chyba obudził po 20 latach ze snu zimowego i pisze, że hutnicy poznają "prywaciarzy" i pracę za 1500zł. A huta to do kogo niby należy? Oni to już dawno poznali, bo ta huta to zwykły prywatny zakład jak każdy inny. Piszesz o jakichś socjalach i narzekaniu, chyba ci się z górnikami pomyliło?
~śpik
IP: 46.148.*.*
2012-04-14 21:19:55
Jak Karkosik dorobił się fortuny? Zaczoł łod szprzedazy kiełbasy przy drodze,a karina mun w tym pomagala i sprzedawała kierowcom te ,kiełbaski' i tak sie wlaśnie Spikli
~marian
IP: 89.73.*.*
2012-04-15 15:27:23
Hasło dnia . Umowy śmieciowe do kosza, prezesi na taczki.
~były hutnik
IP: 93.175.*.*
2012-04-24 00:07:22
I powoli reaktywuje się stalownia http://www.infopraca.pl/praca/pracownik-stalowni/chorzow-huta-batory/4174542?vj4=1 Tanim kosztem bez odpraw itp. pozbyli się ludzi... a teraz wszystkich przez pośrednictwo.
~zuzanna
IP: 83.242.*.*
2012-04-27 15:14:12
a dlaczego nie jest zwolniony pan Mnich?
~gość
IP: 93.175.*.*
2012-04-27 20:22:26
a czemu miał by być zwolniony skoro z rurowni nikt jeszcze nie został zwolniony ???
~byly hutnik
IP: 84.164.*.*
2012-05-04 23:12:43
Oto i cala polska demokracja,smrod i ubostwo:(
~
IP: 80.50.*.*
2012-09-10 20:47:59
byly hutnik hutnik i co te bogacze dalej manipuluja tymi pracownikami co chca to te prezesi z nimi robia
~dariusz Olejniczak
IP: 89.79.*.*
2013-04-18 11:21:01
ALCHEMIA, cd. rolowania HUTNIKÓW: Jak "zaoszczędzić" kolejne miliony?..zrobić hutnikom umowy śmieciowe "MULTI-STANOWISKA" czyli nazwać dotychczasowe INACZEJ i DOWALIĆ ROBOTY, odebrać DODATKI jakie były w zbiorówce i OBNIŻYĆ WYNAGRODZENIA...a jak się nie podoba to skierowanie do dowolnej roboty która ci najgorzej wychodzi i bruk. Pozostaje pracownikom UGODA (czyli wyrwanie poprawionych warunków pracy i płacy), albo SĄD... To nie prawda, że jak się kończy zbiorowy układ pracy to musi pracodawca pogorszyć warunki pracownikom. To ukończenie układu nie może być PODSTAWĄ rozwiązania umów o pracę i zwalniania bez odpraw i świadczeń pracowniczych. EFEKTY dzikiej prywatyzacji to likwidacja mających zapotrzebowanie na produkty zakładów pracy, bo więcej jest warta np. ziemia niż LUDZIE... Smutne...Pozdrawiam.